Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: ΦΙΛΟΣ Ή ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ



Μια πρώτη ανησυχία των γονιών είναι ο χρόνος που σπαταλά ένα παιδί «σερφάροντας», παραμελώντας τις σχολικές του υποχρεώσεις και όχι μόνο. Το ερώτημα έχει να κάνει με το πότε ένα παιδί ξοδεύει μεγάλο μέρος της μέρας μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή και πότε αυτή η συνήθεια αγγίζει τα όρια του εθισμού. Σίγουρα μέσα από το διαδίκτυο ένα παιδί μπορεί να βρει πληροφορίες και να αναζητήσει πληροφορίες που το αφορούν. Παράλληλα όμως ένα παιδί μπορεί να εθιστεί στο να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, περνώντας την ώρα του όχι μόνο αναζητώντας πληροφορίες αλλά και στις γνωστές πλέον σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Οι γονείς παρατηρώντας διακριτικά τη συμπεριφορά του παιδιού μπορούν να διακρίνουν κάποια σημάδια που θα μπορούσαν να υποδηλώσουν πως υπάρχει ως ένα βαθμό εθισμός στο διαδίκτυο. Το πρώτο σημάδι δεν είναι άλλο από το πόσες ώρες ξοδεύει ένα παιδί μπροστά στον υπολογιστή. Αν οι ώρες που επιλέγει να περνά εκεί είναι υπερβολικά πολλές τότε αυτό θα φανεί σε βασικούς τομείς της ζωής του που θα μπουν σταδιακά σε δεύτερη μοίρα. Για παράδειγμα το παιδί παύει να μελετά για το σχολείο και αφιερώνει πολύ λιγότερο χρόνο ή και ελάχιστο στο διάβασμα, αδιαφορεί για τις παρέες του ή τα ενδιαφέροντα που πριν αγαπούσε, δε δέχεται καμία παρατήρηση για τις ώρες που περνά στο διαδίκτυο, παραμελεί τον εαυτό του, κοιμάται λιγότερο ή ξεχνά ακόμα και να φάει.


Ένας δεύτερος παράγοντας που προκαλεί φόβο στους γονείς και σχετίζεται με τη χρήση του διαδικτύου είναι ο κίνδυνος το παιδί να πέσει θύμα κάποιου ενήλικα μέσω των γνωριμιών που εύκολα γίνονται μέσα από διάφορες σελίδες. Ένα παιδί μπορεί να πέσει θύμα οικονομικών, σεξουαλικών και άλλων συμφερόντων από ένα τρίτο άτομο που ανώνυμα θα πλησιάσει έναν έφηβο μέσω διαδικτύου. Εδώ μεγάλο ρόλο παίζει η δυνατότητα των γονιών να χειρίζονται οι ίδιοι το διαδίκτυο και ακόμα καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας των δημοφιλών σελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν όχι μόνο να ελέγξουν τις κινήσεις του παιδιού τους καλύτερα ή ακόμα και το ιστορικό των σελίδων που το παιδί επισκέπτεται. Σίγουρα όμως το βασικότερο είναι από μικρή ηλικία το παιδί να γνωρίζει τα όρια και τους κινδύνους του διαδικτύου από τους ίδιους τους γονείς όχι όμως με τη μορφή κηρύγματος αλλά με απλές επεξηγήσεις και τη διακριτική παρουσία του γονιού στις διαδικτυακές δραστηριότητες του παιδιού.
Όσον αφορά τους φόβους του διαδικτύου είναι σε μεγάλο βαθμό στο χέρι των γονιών να αντιμετωπιστούν. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τους γονείς να μπορούν να χειρίζονται τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το διαδίκτυο, να καθοδηγούν το παιδί ακόμα και να το χρησιμοποιούν μαζί με το παιδί. Παράλληλα καλό θα ήταν οι γονείς να γνωρίζουν πως μπορούν να τοποθετηθούν κάποια απαγορευτικά φίλτρα στον υπολογιστή που θα εμποδίζουν το παιδί να επισκέπτεται επικίνδυνες ιστοσελίδες. Ταυτόχρονα ένα πολύ βασικό σημείο στη πρόληψη και την αντιμετώπιση των κινδύνων που κρύβει το διαδίκτυο είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής να μη βρίσκεται σε μέρος του σπιτιού όπου το παιδί μπορεί να απομονωθεί χωρίς να υπάρχει έλεγχος. Συνήθως οι γονείς λόγω έλλειψης χρόνου επιτρέπουν στο παιδί να περνάει υπερβολικές ώρες στο διαδίκτυο είτε για να μην ενοχλεί είτε γιατί έτσι θεωρητικά δε θα νιώθει μόνο του όταν οι γονείς είναι απασχολημένοι. Παρόλα αυτά αν θέλουμε να υπάρχει πρόληψη, τότε κάθε γονιός οφείλει να είναι προσεκτικός με το διαδίκτυο το οποίο σίγουρα είναι χρήσιμο αλλά ταυτόχρονα μπορεί να είναι φίλος αλλά και εχθρός.
Γιαννακοπούλου Σοφία
Ψυχολόγος

πηγή: http://zanzaninfo.gr
twitter digg delicious facebook stumbleupon linkedin googlebuzz more

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.